Olej ve spreji - co si pod tím představit

Když přijde na vaření, při mnoho činnostech v kuchyni je potřeba jedna základní surovina, díky které vaše jídlo se nepřipálí, ale i dobře chutná. Tím je samozřejmě olej. Ovšem se dá využít i jiná surovina na smažení, či dochucení, jako je sádlo nebo máslo, ale ve většině případech, téměř v každé domácnosti je na prvním místě olej. Čím dál vice se využívá tzv. olej ve spreji, což není nic jiného než klasický olej dávkovaný ve spreji, čímž docílíme ideálního využití v kuchyni. Proč tomu tak je, a jaké druhy oleje máme si řekneme níže v článku.

Co je to vůbec olej a z odkud se získává

Olej je kapalná triacylglycerol, který se nachází v rostlinných tkáních - v semenech, a slouží jako zásobárna energie. Díky lisování těchto semen, se získává rostlinný olej, navíc pokud se tento proces provádí za studena, tak si olej zachová všechny své výživové hodnoty.

Mnoho lidí žije v domnění, že olej je nezdravá potravina. Právě naopak, pokud je olej využíván s mírou a ve správný čas, pomáhá ke správném fungování hormonů, ve vašem těle, protože je to tuk.

Druhy olejů

Řepkový olej

Existuje mnoho druhů olejů, a každý je dobrý k něčemu jinému. Prvním je řepkový olej, jak už podle názvu je získáván z řepky olejné. Řepkový olej má řadu nutričních přednosti a mezi odborníky na výživu na celém světě jednoznačně převládá názor, že řepkový olej je z hlediska skladby mastných kyselin a jejich vzájemného poměru jedním z nejvhodnějších rostlinných olejů pro lidskou spotřebu. Má nejnižší obsah mastných kyselin omega-3. Tento olej je vhodný jak pro vaření tak i dušení.

Slunečnicový olej

Tento olej je získáván ze semen slunečnice. Nejčastěji se využívá na smažení a fritování, ale pokud ho máte dispozici i nerafinovaný, za studena lisovaný, je vhodný i pro studenou kuchyni. Za studena lisovaný slunečnicový olej obsahuje vitaminy, zejména pak vitamín E, nenasycené mastné kyseliny přírodní aromatické látky, lecitin, tokoferoly, karotenoidy a vosky. Toto složení má příznivý vliv na nervový systém a stimuluje látkovou výměnu. Slunečnicový olej je vhodné používat také při zvýšené hladině cholesterolu v krvi.

Olivový olej

Získává se lisováním plodů olivovníku. Je považován za jeden z nejzdravějších potravinových olejů, a to zejména díky jeho složení. Obsahuje vysoké množství mono-nenasycených mastných kyselin a vitamínu E a jeho využití je velmi široké, od potravinového průmyslu až po kosmetiku. Významné je jeho používání ve studené kuchyni, existují však i formy vhodné na smažení. Olivovému oleji se přisuzuje i řada léčivých vlastností, pro které je využíván i v léčitelství. Jen namátkou: působí preventivně před kardiovaskulárním a nádorovým onemocněním, snižuje hladinu cholesterolu, působí proti zácpě a nadýmání, má detoxikační účinky.

Oleje ve spreji

V dnešní době mnoho lidí ví, že to nemohou s olejem přehánět, a tak volí jednoduchou variantu, jak tomu předejít a tím je olej ve spreji. Díky jeho konzistenci a dávkování je velice jednoduché kolik ml oleje používáme.

K čemu využít olej ve spreji

Jak už bylo zmíněno, jeho velikou výhodou je jeho používání a dávkování. Stačí stlačit vršek nádoby ve které je olej dávkován a vystříkat plech či pánev. Díky tomu např. při pečení si neušpiníte ruce od másla nebo štětce. Olej ve spreji může být používán jako zdravá alternativa místo másla na zeleninu uvařenou v páře nebo ve vodě a dále může být efektivně používán jako ve studené kuchyni, tak i na křupavé, v troubě a na grilu, upečené jídlo vč. zeleniny, kuřete, masa a ryb.

Joomla SEF URLs by Artio
Chcete zde publikovat článek, nebo získat zpětný odkaz?

Kontaktujte nás e-mailem: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.